Zrób to sam: regulacja przerzutek krok po kroku

Regulacja przerzutek – niezbędne wyposażenie

Przed przystąpieniem do działania zorganizuj dobrze swoje miejsce pracy. Potrzebujesz mieć na tyle przestrzeni, aby móc postawić rower i swobodnie się wokół niego poruszać. Podczas regulacji dwukołowiec powinien być umieszczony na czymś, co zapewni jego stabilność i ułatwi dostęp do wszystkich jego części. Do tego typu zadań dobrze sprawdza się wieszak lub stojak rowerowy, które znacznie poprawią komfort pracy.

Aby wyregulować przerzutki, będziesz potrzebować:

  • klucz imbusowy,
  • śrubokręt krzyżakowy,
  • obcinacz do linek,
  • kombinerki.

Regulacja przedniej przerzutki

Przerzutka przednia obejmuje dwie tarcze oraz dwie śruby, które zapobiegają spadaniu łańcucha poza obie zębatki. Precyzyjne ustawienie zmieniarki może być czasochłonne dla tych, którzy robią to po raz pierwszy, dlatego zarezerwuj sobie trochę czasu. Regulacja przedniej przerzutki to głównie działanie dwoma śrubami, aby znaleźć ich optymalne ustawienie. Jak to zrobić?

  1. Umieść rower na stojaku lub jego zamienniku. Upewnij się, że sprzęt jest stabilny i nie będzie przemieszczał się podczas pracy.
  2. Sprawdź, czy przednia przerzutka mieści się na odpowiedniej wysokości. Powinna znajdować się ok. 1–3 mm nad dużą tarczą i być równoległa do blatu.
  3. Zluzuj linkę przednią przerzutki oraz ustaw łańcuch z tyłu na środku kasety, czyli komplecie zębatek.
  4. Kręć śrubą oznaczoną literą „L” tak, aby prowadnica znalazła się pośrodku tarczy. Cały czas przykręcaj linkę, by wózek nie zmienił swojego położenia. Upewnij się, że manetka jest ustawiona na poziomie „1”, a łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.
  5. Wrzuć łańcuch na dużą tarczę z przodu przy pomocy manetki. Reguluj śrubkę „H”, aby prowadnica znalazła się bezpośrednio nad zębatką.
  6. Zmieniaj biegi ze środkowej tarczy na najmniejszą. Powtórz czynność kilka razy. Jeśli łańcuch spadnie poza małą tarczę, to znak, aby dokręcić śrubkę „L” o ok. ćwierć obrotu w lewo.
  7. Ponownie zmieniaj biegi w ten sam sposób. Jeśli łańcuch nie może zejść na małą tarczę, śrubka została za mocno dokręcona. Odkręć lekko śrubę „L” i ponownie sprawdź biegi. Jeśli tym razem biegi wchodzą dobrze na małą zębatkę, możesz przejść do regulacji maksymalnych wychyleń wysokich przełożeń.
  8. Wrzuć łańcuch na średnią tarczę. Zmieniaj biegi ze środkowej tarczy na największą. Jeśli łańcuch spada poza największą tarczę, dokręć śrubkę „H” o ok. ćwierć obrotu w lewo.
  9. Ponownie zmieniaj biegi z tarczy dużej na średnią. Jeśli łańcuch nie może wrócić na poprzednią pozycję, odkręć lekko śrubkę „H” w przeciwnym kierunku, czyli w prawo.

Regulacja przedniej przerzutki nie jest trudna, jednak może wymagać sporo poprawek. Ważne jest zachowanie cierpliwości i precyzji. Po kilku próbach przerzutka będzie wyregulowana w optymalny sposób.

Regulacja tylnej przerzutki

Regulacja tylnej przerzutki jest nieco łatwiejsza niż ustawianie przedniej, mimo że ma więcej elementów. Zanim przystąpisz do działania, obejrzyj dokładnie hak przerzutki. Musi być idealnie prosty. Nawet małe wykrzywienie sprawi, że nie będziesz w stanie wyregulować poprawnie napędu.

  1. Przy pomocy manetki zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu i największą z przodu.
  2. Poluzuj śrubkę, która mocuje linkę. Kółka przerzutki muszą być w jednej linii z najmniejszą zębatką. Jeśli elementy nie są równoległe, spróbuj pokręcić lekko śrubką „H”. Kiedy kółeczko znajduje się na lewo od osi, kręć w lewo i analogicznie w drugą stronę.
  3. Aby wyregulować niskie biegi, wrzuć łańcuch ręcznie na największą tarczę z tyłu, jednocześnie przytrzymując przerzutkę.
  4. Jeśli kółko przerzutki jest po prawej stronie od osi, kręć śrubką „L” w lewo. Przekręcaj na odwrót, gdy odchyla się w lewo. Finalnie kółko musi znajdować się w jednej linii z największą zębatką.
  5. Po wyregulowaniu zakresu przerzutki zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę. Śrubę w manetce dokręć, zostawiając mały zapas, aby później móc regulować naprężenie linki.
  6. Przykręć linkę do przerzutki przy pomocy klucza imbusowego i sprawdź, czy napęd działa poprawnie. Jeśli łańcuch się zacina lub biegi nie wchodzą płynnie, dokonaj korekty, używając śruby baryłkowej, która znajduje się w manetce lub przy przerzutce, w zależności od typu roweru.

Po zakończeniu regulowania przedniej i tylnej przerzutki wybierz się na przejażdżkę. To jedyny test, który pokaże, czy napęd działa prawidłowo. Wybierz trasę, która będzie wymagała częstych zmian biegu. W ten sposób sprawdzisz, czy regulacja przebiegła pomyślnie lub, czy trzeba dokonać poprawek.

Jak ułatwić sobie pracę?

Regulacja przerzutek to czynność wymagająca sporej precyzji i cierpliwości. Nawet postępując zgodnie ze wskazówkami, ustawianie napędu może okazać się czasochłonne, szczególnie dla osób początkujących. Jeśli interesujesz się dwukołowcami i wiesz, że regulacja przerzutek czeka Cię nie raz i nie dwa, warto zainwestować w stojak serwisowy do roweru. Umożliwia on stabilne postawienie pojazdu, co minimalizuje ryzyko przesunięcia się linek lub łańcucha podczas pracy.

Stojak lub wieszak rowerowy sprawdzą się również podczas mycia i konserwacji roweru. Solidny szkielet z nierdzewnej stali jest odporny na kontakt z wodą i środkami chemicznymi. Miejsca, w których stojak styka się z rowerem, są pokryte gumą osłonową, aby wyeliminować ryzyko zadrapania lakieru. Wieszak rowerowy znacznie ułatwia przechowywanie roweru, kiedy aktualnie z niego nie korzystamy. Można zamontować go w dowolnym miejscu bez zbędnego zajmowania powierzchni, szczególnie w małych pomieszczeniach.

Jeśli rozważasz zakup wieszaka lub stojaka na rower, sprawdź asortyment rtrbikes.com. Różnorodność modeli pozwala na wybór produktu dostosowanego do Twoich oczekiwań.

Źródło zdjęć: rtrbikes.com, shutterstock.com